Virtuální prohlídka jako nový trend při prodeji nemovitosti?

Značně atypický rok 2020 zanechal ve světě realit nezaměnitelnou stopu. Jindy poměrně konzervativní trh zaznamenal mnoho změn. Navzdory faktu, že ceny nemovitostí stále meziročně podstatně rostou, částečně se změnila poptávka. Rok 2020 je z hlediska realitního trhu ve znamení poklesu nabídky nemovitostí, propadu podílu nájemního bydlení (o zhruba čtvrtinu) či razantního zvýšení poptávky po rekreačních objektech.

Výše zmíněné masivně podporovaly banky historicky nízkými hodnotami úrokových sazeb. V tomto směru měla podstatné slovo také Česká Národní Banka, která definovala základní úrokovou míru rovněž na historickém minimu. Pravdou však zůstává, že tento trend nebude trvat věčně.

Již nyní sledujeme značný konflikt mezi prodejní cenou nemovitostí a znaleckými odhady bank při poskytování hypotečních úvěrů. To vše znamená jediné a sice, že se banky začínají chovat opatrněji.

A nezměnila se jenom povaha realitního trhu, ale i samotný proces výběru nemovitosti. Obrovský boom totiž zažily virtuální prohlídky jako nástroj užitečný ze strany realitních kanceláří, tak požadovaný na straně potenciálních kupujících či nájemníků. Doba pandemických opatření si totiž dává za cíl co nejvíce omezit mezilidský kontakt.

prohlídka nemovitostiProhlídky realit, kde se může v horizontu pár dní vystřídat i několik desítek lidí, představují potenciální riziko, které je skrze virtuální návštěvu nemovitosti ovšem možno účinně eliminovat. Pro realitní kanceláře je však také podstatnou výhodou, že takové prohlídky přilákají větší procento osob, které mají o nemovitost opravdový zájem a tím se nejenom celý proces urychlí, ale zároveň také zlevní.

Běžná fotodokumentace nemovitosti totiž potenciálnímu zájemci ne vždy odhalí všechny požadované prvky, které potřebuje vidět. Dobře nascanovaný prostor, kterým se může zájemce virtuálně projít a který mnohdy dokáže vykreslit i trojrozměrný model nemovitosti však dokáže tuto potřebu uspokojit.

Dlouhodobým problémem v této oblasti byla poměrně vysoká pořizovací cena softwaru pro zpracování virtuální prohlídky, která se běžně vyšplhala nad sto tisíc korun českých. V době lockdownu a dalších protiepidemických opatření se však mnoho firem pustilo právě tímto směrem, a tak se nejenom cenová, ale také technická konkurence na trhu podstatně zvýšila.

Základní virtuální zmapování nemovitosti lze tak dnes provést i za několik tisíc korun. To se v případě pronájmů (kromě těch luxusních) sice tolik nevyplatí, ale při prodeji nemovitosti se už pak jedná o poměrně značně užitečnou možnost.

Čísla nade vše. Důkazem výše zmíněného nárůstu segmentu virtuálních prohlídek budiž fakt, že během loňského roku se počet inzercí nemovitostí obsahující tento způsob možnosti seznámení se s ní zvedl v průměru o 200 až 250 procent. Dnes jsou virtuální prohlídky navíc běžné nejenom při prodejích, ale nově také pronájmech nemovitostí.

Dá se tak očekávat, že tento trend ještě poroste. Z věci, která byla méně využívaným a často pouze doplňkovým prvkem prodeje nemovitosti se tak dost možná pomalu stává prvek základní.

AktualityNezařazené

Komentování zakázáno.